تاثیر معدل در کنکور

فهرست محتوای این صفحه

در این مقاله سعی میخواهیم شما را با میزان تاثیر معدل امتحانات نهایی دوره متوسطه بر روی نتیجه کنکور آشنا نماییم.

با توجه به تغییر رویکرد سازمان سنجش و آموزش و پروش در سال‌های اخیر، شاهد تغییرات اساسی در ساختار کنکور و اعلام نتایج بوده‌ایم که مهمترین آنها تاثیرگذاری سوابق تحصیلی دانش‌آموز در طول دوران تحصیل بر نتیجه کنکور داوطلبان می‌باشد. تاثیر معدل امتحانات نهایی به حدی رسیده که در کنکور ۱۴۰۲ و در رشته‌های انسانی، تجربی و ریاضی حدود ۴۰ درصد تراز کسب شده داوطلب با توجه به سوابق تحصیلی ایشان محاسبه شده است، برای رشته‌های هنر و زبان این تاثیر به نسبت ۲۶ درصد بود.

میزان تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۲

در کنکور ۱۴۰۳ نیز پیش‌بینی می‌شود اهمیت سوابق تحصیلی افزایش داشته باشد و به ۵۰ درصد برسد. طبق اعلام آموزش و پرورش از سال ۱۴۰۴ معدل سال یازدهم و از سال ۱۴۰۵ معدل پایه دهم در ارزیابی نهایی تأثیرگذار خواهد بود.

تفاوت معدل کتبی و معدل کل

معدل کتبی فقط بر اساس نمرات امتحان نهایی پایه دوازدهم (سال آخر دبیرستان) محاسبه می‌شود و در کنکور تاثیر دارد در حالیکه معدل کل شامل معدل دیپلم بر اساس نمرات سال‌های دهم و یازدهم و دوازدهم و حتی با احتساب نمرات مستمر محاسبه می‌شود. لازم به ذکر است که معدل کل (یا همان معدل دیپلم) در سال‌های گذشته تأثیری در کنکور نداشتند.

شیوه محاسبه معدل کتبی

برای محاسبه معدل کتبی خود کافی‌ است که نمرات دروس دارای امتحان نهایی خود در مقطع دوازدهم (که لیست آن به تفکیک رشته در ادامه آمده است) را در ضریب یا تعداد واحد آن ضرب نموده و سپس با هم جمع نموده و بر حاصل جمع تعداد واحدها تقسیم نمایید. نمره بدست آمده معدل کتبی شما خواهد بود که در کنکور تاثیر مستقیم خواهد داشت.

لیست دروس دارای امتحان نهایی

در ادامه لیست دروس دارای امتحان نهایی به همراه تعداد واحد آن به تفکیک رشته‌ را میتوانید مشاهده نمایید:

دروس امتحان نهایی دوازدهم ریاضی
دروس امتحان نهایی دوازدهم تجربی
دروس امتحان نهایی دوازدهم انسانی
دروس امتحان نهایی دوازدهم معارف

نحوه انجام محاسبات معدل برای کنکور رشته دیگر

برای داوطلبانی که میخواهند رشته خود را تغییر دهند (بعنوان مثال دیپلم ریاضی هستند و تمایل دارند در کنکور تجربی شرکت نمایند) با توجه با اینکه بعضی از دروس در سابقه تحصیلی آنها وجود نداشته، نمره صفر در امتحان نهایی آن درس‌ها لحاظ خواهد شد. برای این داوطلبان شرایطی مهیا شده که در امتحانات نهایی دروس مربوطه شرکت و نمره آن درس را به دست آورند تا معدل موثر بر نتیجه کنکور اثر مثبتی داشته باشد. در صورت عدم شرکت در امتحانات نهایی و درج نمره صفر برای این داوطلبان (با توجه به تأثیر حداقل ۴۰ درصدی معدل در کنکور)، شرایط نامطلوبی پیش رو خواهند داشت.

بهبود معدل کتبی (جبران نمرات پایین)

امکان جبران معدل نیز برای داوطلبان کنکور ایجاد شده که در دوران تحصیل ممکن است نمرات پایین کسب کرده باشند و نگران تاثیر منفی آن در نتیجه کنکور باشند. این داوطلبان این فرصت را دارند که یک‌بار در ماه‌های خرداد، شهریور یا دی، در امتحانات ترمیم معدل شرکت داشته باشند. لازم به ذکر است در صورتیکه در امتحانات جبرانی نمره کمتری نسبت به نمره قبلی خود دریافت نمایید، همواره نمره بالاتر ملاک سازمان سنجش قرار خواهد گرفت.

برنامه امتحانات نهایی دی ۱۴۰۲

برنامه امتحان‌های نهایی پایه دوازدهم در دی ماه سال ۱۴۰۲ ویژه داوطلبان روزانه، بزرگسال، آموزش از راه دور، ایثارگران و داوطلب آزاد رشته‌های شاخه نظری از سمت سازمان سنجش اعلام شد. امتحانات از روز شنبه دوم دی آغاز و تا روز سه‌شنبه ۱۹ دی ۱۴۰۲ ادامه خواهد داشت. دریافت کارت ورود به جلسه آزمون با مراجعه به سامانه my.medu.ir انجام می‌شود. دانش‌آموزان پایه دوازدهم که در آزمون نهایی خرداد و آزمون جبرانی شهریورماه نتوانستند نمره قبولی کسب کنند می‌توانند برای کسب نمره قبولی در آزمون دی ماه شرکت نمایند.

مجله آقای تدریس
افزایش بازدهی مطالعه
افزایش بازدهی مطالعه; چگونه بهتر درس بخوانیم؟
تاثیر-معدل-در-کنکور
تاثیر معدل در کنکور
مطالعه-با-تکنیک-پومودورو
تکنیک پومودورو برای درس خواندن
دوره-آموزشی-یا-معلم-خصوصی
خرید دوره آموزشی بهتر است یا گرفتن معلم خصوصی
تدریس-خصوصی-ارزان
تدریس خصوصی ارزان (راهکارهای کاهش هزینه‌های کلاس‌های خصوصی)
مقایسه تدریس خصوصی بصورت حضوری و آنلاین
مقایسه تدریس خصوصی حضوری و آنلاین
مدرسه-دولتی-یا-غیرانتفاعی
9 تفاوت اصلی بین مدارس دولتی و غیرانتفاعی
بهترین-نرم‌افزار-کلاس-آنلاین
روش‌های برگزاری کلاس آنلاین
10-تکنیک-برای-بهتر-درس-خواندن
10 تکنیک برای بهتر درس خواندن
هزینه-تدریس-خصوصی
هزینه تدریس خصوصی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *