مقایسه تدریس خصوصی حضوری و آنلاین

فهرست محتوای این صفحه

در این مقاله بازدهی کلاس خصوصی حضوری و آنلاین را با هم مقایسه کرده و به بررسی مزایا و معایب هرکدام میپردازیم. در این مقایسه مواردی چون: ارتباط با معلم، محیط کلاس، انعطاف‌پذیری زمانی، تمرکز و تعامل دانش‌آموز، هزینه، کیفیت برگزاری کلاس و میزان رضایت والدین و دانش‌آموزان بررسی میشود

در زمان شیوع کرونا که منجر به برگزاری اکثر کلاس‌ها بصورت آنلاین شد، کلیه مراکز آموزشی و معلمین از یک طرف، مجبور به تقویت زیرساخت فنی و یادگیری کار با سامانه‌های آنلاین شدند و نیز از طرف دیگر دانش‌آموزان و والدین تجربه مناسبی از شرکت در کلاس‌های آنلاین بدست آوردند.

ارتباط با معلم:

تعامل-با-معلم

  • تدریس آنلاین: ارتباط با معلم به صورت مجازی انجام می‌شود و معمولا از طریق چت در پیام‌رسان‌ها، ویدئو کنفرانس یا ایمیل صورت می‌گیرد.
  • تدریس حضوری: در این روش دانش‌آموزان میتوانند سوالات خود را بصورت حضوری از معلم خود بپرسند.

محیط کلاس:

آرامش-در-محیط-کلاس

  • تدریس آنلاین: در تدریس آنلاین از طریق اینترنت و با استفاده از پلتفرم‌های مختلف انجام می‌شود و برای تشکیل کلاس نیاز است که هم معلم و هم دانش‌آموز در زمان برگزاری کلاس درس با کامپیوتر، لپ‌تاپ و یا تبلت در کلاس حاضر شوند.
  • تدریس حضوری: در تدریس خصوصی بصورت حضوری معمولاً در محل آموزشگاه و یا منزل دانش‌آموز برگزار می‌گردد که لازم است در طول زمان کلاس آرامش کامل در محیط برقرار باشد.

انعطاف‌پذیری زمانی:

  • تدریس آنلاین: امکان تغییر ساعت کلاس‌، راحت‌تر از روش حضوری است و با توجه به شرایط برگزاری امکان وجود تاخیر در برگزاری کلاس به حداقل ممکن خواهد رسید.
  • تدریس حضوری: کلاس در راس زمان اعلام شده برگزار خواهد شد و امکان تغییر ساعت معمولا برای طرفین وجود نداشته و در صورت تاخیر مدت زمان کلاس کاهش خواهد یافت که نیاز به برگزاری کلاس‌ جبرانی خواهد بود.

تمرکز و تعامل دانش‌آموز:

  • تدریس آنلاین: در کلاس‌‌های آنلاین، این امکان وجود دارد که تمرکز دانش‌آموزان کاهش یابد و نیز سایر فاکتورها مانند سرعت اینترنت و تجهیزات لازم نیز بر میزان تمرکز و تعامل دانش‌آموزان موثر است. به همین دلیل اکثر معلمین و خانواده‌ها روش تدریس آنلاین را برای کلاس‌های خصوصی و یا نیمه خصوصی انتخاب می‌نمایند که مدرس توانایی بیشتری برای اداره کلاس خود و نیز امکان ایجاد فضای تعامل برای دانش‌آموزان فراهم نماید.
  • تدریس حضوری: با توجه به حضور تمامی دانش‌آموزان در یک فضا و تشکیل کلاس بصورت حضوری، دبیر تسلط بیشتری بر فضای حاکم بر کلاس داشته و نیز میزان تمرکز و تعامل دانش‌آموزان را نیز بصورت بهتری رصد می‌نماید.

هزینه‌:

عموماً هزینه تدریس آنلاین کمتر از تدریس بصورت حضوری است. در کلاس‌های حضوری طرفین متحمل هزینه‌های جانبی از جمله اتلاف وقت در ترافیک و خستگی زیاد قبل از شروع کلاس و محدود شدن تعداد کلاس‌ها و … می‌شوند و به همین دلیل تعرفه کلاس‌های آنلاین مقدار محسوسی کمتر از کلاس‌های حضوری می‌باشد.

کیفیت برگزاری کلاس:

کیفیت برگزاری کلاس‌ها به صورت آنلاین می‌تواند تفاوت‌های زیادی داشته باشد و به عوامل متعددی بستگی دارد. برخی از عوامل مؤثر بر کیفیت برگزاری کلاس‌ها به صورت آنلاین عبارتند از:

  1. پلتفرم آموزشی: استفاده از پلتفرم‌های آموزشی با ویژگی‌های مناسب برای تدریس آنلاین می‌تواند به کیفیت کلاس‌ها کمک کند. پلتفرم‌هایی که امکان تعامل معلم-دانش‌آموز، اشتراک فایل‌ها و ابزارهای تعاملی را فراهم می‌کنند، می‌توانند به بهبود کیفیت آموزش منجر شوند.
  2. سرعت اینترنت: کیفیت و سرعت اینترنت هم معلم و هم دانش‌آموزان در طول زمان کلاس بسیار مهم است. اتصال پایدار و سرعت مناسب اینترنت می‌تواند تأثیر مثبتی بر تجربه آموزشی داشته باشد.
  3. تجربه و آموزش معلم: معلمان با تجربه در تدریس آنلاین با داشتن مهارت‌های مورد نیاز می‌توانند کیفیت برگزاری کلاس‌ها را افزایش دهند. معلمین محترم نیاز است با این شیوه آموزش آشنایی کامل داشته باشند تا بتوانند ضمن اداره کلاس، بازدهی آن را افزایش دهند.
  4. محتوای آموزشی: کیفیت محتوای آموزشی و مناسب بودن آن با نیازهای دانش‌آموزان می‌تواند تأثیرگذار باشد. محتوای جذاب و تعاملی می‌تواند توجه دانش‌آموزان را به خود جلب کند. ضمنا محتوای آموزشی دبیر محترم نیز باید برای ارائه در این پلتفرم‌ها بهینه شده باشد.
  5. ارتباط و تعامل: امکان ارتباط و تعامل معلم با دانش‌آموزان و برعکس، تأثیرگذاری زیادی در کیفیت برگزاری کلاس دارد. تعامل معلم در پاسخ به سوالات و ارائه بازخورد مناسب به دانش‌آموزان بسیار مهم می‌باشد.
  6. تعداد دانش‌آموزان در کلاس: تعداد دانش‌آموزان در کلاس آنلاین نیز می‌تواند به کیفیت تدریس تأثیر بگذارد. کلاس‌های با تعداد محدود دانش‌آموز معمولا دارای کیفیت بالاتری هستند.
  7. تجهیزات: بهتر است برای شرکت در کلاس‌های آنلاین از لپ‌تاپ استفاده نمایید. برگزاری کلاس با گوشی موبایل به علت کوچک بودن صفحه نمایش، از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست.

در کل، کیفیت برگزاری کلاس‌ها به صورت آنلاین بستگی به ترکیبی از این عوامل دارد و تلاش برای بهبود هر یک از این عوامل می‌تواند به بهبود کیفیت آموزش آنلاین کمک نماید. پیشنهاد میگردد برای آشنایی بیشتر با تدریس آنلاین، مقاله روش‌های برگزاری کلاس آنلاین را مطالعه نمایید.

رضایت والدین و دانش‌آموزان

رضایت-والدین-و-دانش‌آموزان

در مورد برگزاری کلاس‌ها به صورت آنلاین در سراسر کشور، خصوصا بعد از دوران کرونا، نظر والدین با توجه به کسب تجربه در این خصوص تغییرات زیادی داشته است. در دوران اوج کرونا، والدین به تدریس آنلاین اعتقاد بیشتری پیدا کردند و متوجه مزایای این روش شدند. آنها بیشتر متوجه این موضوع شدند که تدریس آنلاین می‌تواند به دانش‌آموزان انعطاف بیشتری در برنامه‌ریزی و زمان‌بندی تحصیلی خود بدهد. اما در عین حال، والدین نیز نگران از دست رفتن ارتباطات اجتماعی و تعاملات معلم-دانش‌آموز در محیط مجازی هستند و بیشتر ترجیح می‌دهند کلاس‌های جبرانی و یا فوق برنامه فرزندشان در این قالب برگزار گردد.

از سوی دیگر، دانش‌آموزان نیز تأثیرات متفاوتی از تدریس آنلاین را تجربه کرده‌اند. بعضی از آنها ترجیح می‌دهند تا کلاس‌ها به صورت آنلاین برگزار شوند، زیرا این روش به آنها انعطاف بیشتری در یادگیری می‌دهد و از همه مهمتر محتوای کلاس آموزشی ذخیره شده و بعدا میتوانند به آن دسترسی داشته باشند. ولی اکثر دانش‌آموزان نیز این مدل آموزش را برای تایم خارج از مدرسه خود می‌پسندند و دلتنگ محیط مدرسه و دوستی‌ با همکلاسی‌های خود می‌شوند و ترجیح می‌دهند تا تحصیل خود را به صورت حضوری ادامه دهند.

بطور کلی، نظرات و انتخابات دانش‌آموزان و والدین به عوامل فردی و شرایط خانوادگی آنها بستگی دارد و امکان نظر دادن قطعی در خصوص اینکه کدام روش مناسب‌تر است وچود ندارد.

نتیجه‌گیری:

تدریس آنلاین و خصوصی هر کدام دارای مزایا و معایب زیادی هستند. بهتر است در زمان انتخاب معلم برای کلاس خصوصی شرایط مختلف دانش‌آموز و معلم را در نظر داشته باشید. به عنوان مثال میتوان گفت یکی از مزیت‌های روش تدریس بصورت آنلاین، امکان دسترسی به معلمین برجسته در هر جای کشور می‌باشد که عملا امکان برگزاری کلاس حضوری با آن دبیر برای بسیاری از دانش‌آموزان غیرممکن خواهد بود.

همانطور که گفته شد، برگزاری کلاس‌های خصوصی بصورت آنلاین مزایای بسیاری دارد ولی انتخاب کلاس خصوصی بصورت آنلاین باید با توجه به روحیات و شرایط دانش‌آموز شما صورت پذیرد. در صوتیکه دانش‌آموز جدیت و علاقه کافی را داشته باشد، به راحتی میتواند از مزایای کلاس‌های آنلاین برخوردار شود (دسترسی به بهترین دبیران کشور، صرفه جویی در وقت و غیره). ولی اگر دانش‌آموز از جدیت کافی برخوردار نیست و یا نیاز به کنترل دبیر برای حضور با تمرکز در سر کلاس دارد، کلاس خصوصی حضوری برای ایشان پیشنهاد می‌گردد.

مجله آقای تدریس
افزایش بازدهی مطالعه
افزایش بازدهی مطالعه; چگونه بهتر درس بخوانیم؟
تاثیر-معدل-در-کنکور
تاثیر معدل در کنکور
مطالعه-با-تکنیک-پومودورو
تکنیک پومودورو برای درس خواندن
دوره-آموزشی-یا-معلم-خصوصی
خرید دوره آموزشی بهتر است یا گرفتن معلم خصوصی
تدریس-خصوصی-ارزان
تدریس خصوصی ارزان (راهکارهای کاهش هزینه‌های کلاس‌های خصوصی)
مقایسه تدریس خصوصی بصورت حضوری و آنلاین
مقایسه تدریس خصوصی حضوری و آنلاین
مدرسه-دولتی-یا-غیرانتفاعی
9 تفاوت اصلی بین مدارس دولتی و غیرانتفاعی
بهترین-نرم‌افزار-کلاس-آنلاین
روش‌های برگزاری کلاس آنلاین
10-تکنیک-برای-بهتر-درس-خواندن
10 تکنیک برای بهتر درس خواندن
هزینه-تدریس-خصوصی
هزینه تدریس خصوصی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *