خرید دوره آموزشی بهتر است یا گرفتن معلم خصوصی

فهرست محتوای این صفحه

در این مقاله سعی داریم تا ضمن بررسی مزایا و معایب “دوره‌های آموزشی” و “معلم خصوصی”،‌ مقایسه‌ای بین این دو روش آموزشی داشته باشیم.

پکیج آموزشی بخریم یا معلم خصوصی بگیریم؟

همانطور که اطلاع دارید انتخاب بین موارد فوق بستگی به عوامل متعددی از جمله سطح علمی دانش‌آموز، اهداف دانش‌آموز، توان مالی خانواده، زمان مورد نیاز برای یادگیری مطالب (بعنوان مثال محدودیت زمانی بدلیل نزدیک بودن امتحانات و یا آزمون کنکور) و سایر شرایط دانش‌آموز دارد. در ادامه سعی داریم تا شما را با این مسائل بیشتر آشنا نماییم:

سطح علمی دانش‌آموز

سطح علمی دانش‌آموز تأثیر بسیار مهمی در انتخاب بین دوره آموزشی و معلم خصوصی دارد.  اگر دانش‌آموز در سطح مبتدی یا متوسط قرار دارد، دوره‌های آموزشی معمولاً مناسب‌تر هستند. این دوره‌ها معمولاً به تدریج از مطالب پایه تا مطالب پیشرفته پوشش می‌دهند و به تدریج مطالب دشوارتر را آموزش می‌دهند. و نکته دیگر اینکه مطالب دوره‌های آموزشی بصورت ذخیره شده در اختیار دانش‌آموز است و در صورتیکه دانش‌آموز نیاز به دسترسی مجدد به مطالب داشته باشد، این امکان برای ایشان فراهم شده است.

سطح-علمی-دانش‌آموز

اگر دانش‌آموز دارای سطح علمی پیشرفته است بهتر است همواره در تعامل با یک معلم مطالب آموزشی را فرا گیرد تا سوالات خود را از او بپرسد و در صورت نیاز توضیحات خصوصی برای پیشرفت بهتر در دروس دریافت نماید. در این مورد، معلم خصوصی گزینه بهتری میتواند باشد. ضمنا دانش‌آموزان با سطح علمی بالا ممکن است با سرعت بیشتری درس بخوانند. در این صورت، معلم خصوصی می‌تواند باعث پیشرفت سریع‌تر آنها شود.

اهداف دانش‌آموز

اهداف دانش‌آموز نیز در انتخاب نوع دوره آموزشی بسیار تأثیرگذار است. اگر دانش‌آموزی برای آمادگی برای یک آزمون خاص (مانند المپیاد یا آزمون زبان و …) به تعلیم نیاز داشته باشد، معلم خصوصی ممکن است گزینه مناسب‌تری باشد.

توان مالی خانواده

یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین کننده نوع کلاس آموزشی، توان مالی خانواده و یا بودجه اختصاص یافته به این موضوع می‌باشد. با توجه به اینکه هزینه معلم خصوصی عمدتا بیشتر از دوره‌های آموزشی است و در صورتیکه دانش‌آموز نیاز به تعداد زیادی کلاس خصوصی داشته باشد که بیش‌تر از بودجه اختصاص یافته به این موضوع است، بهتر است دوره‌‌های آموزشی برای دانش‌آموز تهیه نموده و بخش آموزش را با دوره آموزشی جلو رفته و در ادامه برای رفع اشکال و پاسخ دادن به سوالات احتمال دانش‌آموز، از معلم خصوصی استفاده شود تا هزینه آموزش قدری کاهش یابد.

زمان مورد نیاز برای یادگیری مطالب

برای اکثر دانش‌آموزان این شرایط پیش می‌آید که در نزدیکی فصل امتحانات متوجه می‌شوند که یک سری از مطالب را بخوبی فرا نگرفته‌اند و نیاز به آموزش مجدد این مطالب دارند. با توجه به فشردگی برنامه درسی دانش‌آموزان در فصل امتحانات و کمبود وقت در این زمان و نیز امکان بوجود آمدن تعدادی سوال بعد از مشاهده دوره آموزشی در این زمان، بهتر است از معلم خصوصی استفاده شود. لازم به ذکر است که شرایط ایده‌آل برای آموزش بهتر دانش‌آموز این است که قبل از شروع فصل امتحانات، مشخص شود که چه مطالبی را به درستی یاد نگرفته تا خانواده امکان آن را داشته باشد که با برنامه‌ریزی بهتر و هزینه مناسب‌تر شرایط را فراهم نمایند که دانش‌آموز خود به تمامی مباحث درسی مسلط شود.

زمان-مورد-نیاز

سایر شرایط دانش‌آموز

ممکن است علاوه بر موارد ذکر شده دانش‌آموز شما شرایط خاص دیگری داشته باشد که پیشنهاد میگردد در زمان انتخاب نوع کلاس آموزشی این مسائل را نیز در نظر داشته باشید. بعنوان مثال اگر دانش‌آموز شما بصورت خودجوش مطالب را فرا می‌گیرد و میتواند مطالب آموزشی را بصورت آفلاین دنبال نماید، دوره آموزشی گزینه بسیار مناسبی برای ایشان می‌باشد و بالعکس اگر تمرکز کافی برای نشستن طولانی و دنبال کردن مطلب آموزشی را ندارد و مدام به بهانه‌های مختلف فیلم آموزشی را نگه داشته و مشغول کار دیگری می‌شود، در خصوص تهیه بسته آموزشی باید تجدید نظر بفرمایید. 

مزایا و معایب “دوره آموزشی” و “معلم خصوصی”

در ادامه سعی به بررسی مزایا و معایب روش‌های آموزشی فوق داریم:

مزایای خرید دوره آموزشی

تهیه دوره‌های آموزشی، معمولا هزینه کمتری دارند و شما می‌توانید با بودجه کمتری به کلیه مطالب درسی جهت یادگیری دسترسی داشته باشید. از دیگر مزایای دوره آموزشی، انعطاف‌پذیری در برنامه‌ریزی و امکان انتخاب مکان مورد نظر خود میتوان اشاره نمود.

معایب خرید دوره آموزشی

عدم وجود تعامل مستقیم با معلم و یا عدم دسترسی مستقیم به معلم، برای نظارت بر روند آموزشی دانش‌آموز و دریافت پاسخ سوالات احتمالی ایشان را میتوان از معایب این روش دانست. علاوه بر آن، برخی از دوره‌های آموزشی دارای کیفیت پایینی هستند که معمولا پس از بروزسانی کتب درسی، باعث می‌شود برخی از این مطالب قدیمی‌ شده و نیاز به بروزرسانی دارند. و در آخر با توجه به آفلاین بودن کلاس‌، معمولا فضای کسل کننده‌تری نسبت به معلم خصوصی دارند و نیاز است که قبل از شروع مشاهده دوره آموزشی،‌ دانش‌آموز سرحال و شاداب باشد تا بتواند مطالب درسی را به خوبی فرا بگیرد.

دوره-آموزشی

مزایای گرفتن معلم خصوصی

مهم‌ترین مزیت معلم خصوصی تعامل مستقیم معلم با دانش‌آموز است که باعث ایجاد انگیزه بیشتر در دانش‌آموز می‌شود. علاوه بر آن معلم خصوصی میتواند سطح علمی دانش‌آموز و نیز نقاط قوت و ضعف ایشان را ارزیابی نموده و با ارائه برنامه آموزشی متناسب با سطح دانش‌آموز و مطابق نیاز ایشان، روند تحصیلی ایشان را نیز پیگیری نماید. در دسترس بودن معلم خصوصی برای رفع سوالات و ابهامات دانش‌آموز نیز از دیگر مزایای این روش است.

تدریس-خصوصی

معایب گرفتن معلم خصوصی

بزرگترین چالشی که خانواده‌ها در خصوص معلم خصوصی درگیر آن هستند، موضوع مالی است. در مقاله تدریس خصوصی ارزان سعی شده تا راهکارهایی جهت کاهش هزینه‌های کلاس‌های خصوصی به شما معرفی گردد. دیگر چالشی که خانواده‌ها در رابطه با انتخاب معلم خصوصی درگیر آن هستند، انتخاب معلم مناسب است که علاوه بر تعهد، توانایی برقراری ارتباط و برنامه‌ریزی متناسب با دانش‌آموز را داشته باشد. در مقاله چگونه یک معلم خوب انتخاب کنیم؟ به این موضوع پرداخته شده است.

جمع‌بندی

در نهایت، انتخاب بین خرید دوره آموزشی و گرفتن معلم خصوصی بستگی به شرایط دانش‌آموز و خانواده دارد. لازم به ذکر است، این امکان وجود دارد که دو روش را ترکیب نموده و از دوره‌های آموزشی به عنوان منبع اصلی و معلم خصوصی به عنوان منبع تکمیلی استفاده کنید تا به بهترین نتایج برسید.

ما در آقای تدریس همواره در تلاش هستیم تا با بررسی رزومه حرفه‌ای معلمین و نظرات دانش‌آموزان ایشان، بهترین مدرسان سراسر کشور با مناسب‌ترین قیمت را به شما معرفی می‌نماییم. در ادامه می‌توانید برخی از مدرسین منتخب کشور را مشاهده نمایید:

مجله آقای تدریس
افزایش بازدهی مطالعه
افزایش بازدهی مطالعه; چگونه بهتر درس بخوانیم؟
تاثیر-معدل-در-کنکور
تاثیر معدل در کنکور
مطالعه-با-تکنیک-پومودورو
تکنیک پومودورو برای درس خواندن
دوره-آموزشی-یا-معلم-خصوصی
خرید دوره آموزشی بهتر است یا گرفتن معلم خصوصی
تدریس-خصوصی-ارزان
تدریس خصوصی ارزان (راهکارهای کاهش هزینه‌های کلاس‌های خصوصی)
مقایسه تدریس خصوصی بصورت حضوری و آنلاین
مقایسه تدریس خصوصی حضوری و آنلاین
مدرسه-دولتی-یا-غیرانتفاعی
9 تفاوت اصلی بین مدارس دولتی و غیرانتفاعی
بهترین-نرم‌افزار-کلاس-آنلاین
روش‌های برگزاری کلاس آنلاین
10-تکنیک-برای-بهتر-درس-خواندن
10 تکنیک برای بهتر درس خواندن
هزینه-تدریس-خصوصی
هزینه تدریس خصوصی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *