9 تفاوت اصلی بین مدارس دولتی و غیرانتفاعی

فهرست محتوای این صفحه

در این مقاله سعی داریم تا شما را با تفاوت‌های مدارس دولتی و غیرانتفاعی بیشتر آشنا نماییم. اکثر خانواده‌ها در زمان انتخاب مدرسه برای فرزند خود به این فکر می‌کنند که او را در کدام دسته از مدارس ثبت نام نموده که علاوه بر یادگیری مطالب درسی، در فضا و شرایط نسبتا مساعدی حضور داشته باشد.

با بررسی صورت گرفته بر روی تعداد زیادی از مدارس در سراسر کشور و نظر والدین در این خصوص، تفاوت‌های این دو دسته مدرسه در 9 دسته مورد بررسی قرار گرفته که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت:

۱- ساعت فعالیت

روش-آموزش

دولتی: ساعت شروع کار مدارس دولتی مطابق آیین نامه اعلامی آموزش و پرورش بوده و اکثر این مدارس برای مقطع دبستان از ساعت 8صبح و در مقطع دبیرستان از 7:30 صبح شروع به فعالیت می نمایند. ساعت پایان مدرسه در ایام هفته نیز حوالی ساعت 12:30 الی 12:45 ظهر می باشد.

غیرانتفاعی: ساعت کار مدارس غیرانتفاعی با مدارس دولتی تفاوت دارد و این نوع مدارس معمولا حوالی ساعت 7:30 الی 8 صبح شروع به فعالیت نموده و در مقاطع مختلف از ساعت 13 الی 15 فعالیت خود را به پایان خواهند رساند.

۲- شهریه و هزینه‌های جانبی

دولتی: هزینه تحصیل دانش آموزان در مدارس دولتی به عهده دولت می باشد و این نوع مدارس در تمامی مقاطع رایگان می باشند و بمنظور ثبت نام در این مدارس فقط هزینه ناچیزی برای انجام فرآیند ثبت نام می بایست پرداخت نمود. لازم به ذکر است که هزینه روپوش و سرویس و سایر لوازم آموزشی جانبی نیز به عهده اولیا محترم می باشد.

غیرانتفاعی: هزینه تحصیل در مدارس غیر انتفاعی امکان دارد شامل چندین مورد باشد. از جمله هزینه ثبت نام، لوازم کمک آموزشی، ناهار، میان وعده (صبحانه و سایر میان وعده ها)، خرید روپوش و سرویس ایاب و ذهاب (در صورت نیاز). علاوه بر هزینه های ذکر شده هزینه اردوهای درطول سال را نیز باید در نظر گرفت. مدارس غیر انتفاعی مختلف با توجه به وجود امکانات مختلف از جمله دارا بودن سالن جداگانه ورزش مانند استخر و … و یا برنامه ورزشی هفتگی، امکانات آموزشی به روز، تدریس دروس خاص مانند زبان انگلیسی در مقطع دبستان و یا دروسی مانند رباتیک و … امکان دارد تقاضای دریافت هزینه بیشتری نسبت به سایر مدارس غیرانتفاعی داشته باشند.

۳- روش آموزش

روش-آموزش

دولتی: در مدارس دولتی، دبیران موظف هستند کلیه کتب درسی را بصورت کامل به دانش آموزان آموزش دهند. این بدان معناست که هیچ مدرسه دولتی اجازه نداشته مطالب آموزشی کمتر از کتب درسی به دانش آموزان آموزش دهد و یا اولیا را مجبور به پرداخت هزینه برای آموزش مطالب بیشتر نماید.

غیرانتفاعی: در مدارس غیر انتفاعی بناست که کلیه مطالب کتب درسی در هر مقطع کامل آموزش داده شود ولی طی بررسی بعمل آمده مشخص شده است که بعضا مدارسی تحت عنوان مدارس شناختی و یا نیمه شناختی با روش های متفاوتی مطالب را آموزش داده و بعضی مطالب درسی یک مقطع را در سالهای بعد به دانش اموزان خود آموزش می دهند. این مدارس ادعا دارند که مطالب را می بایست در اختیار دانش آموز به صورت پیوسته قرار داد و هر زمان دانش آموز آمادگی یادگیری این مطالب را داشت، آنها را یاد خواهد گرفت.

۴- میزان حجم تکالیف

حجم-تکالیف

دولتی: مانند دسته های قبلی ذکر شده، تکالیف دانش آموزان مدارس دولتی نیز از یکی سیستم نسبتا یکپارچه پیروی نموده و معلمین در ازای تدریس هر مطلب درسی، میزان مشخصی تکلیف از دانش آموزان خود میخواهند. ولی با توجه به عدم وجود مطالب درسی خارج از برنامه آموزش و پرورش میزان حجم تکالیف نسبتا محدودتری دارند.

غیرانتفاعی: این مدارس با توجه به ارائه مطالب درسی بیشتر از مدارس دولتی، حجم تکالیف بیشتری از دانش آموزان خود میخواهند. بسیاری از اولیا از حجم بالای تکالیفی که در مدارس غیر انتفاعی از دانش آموزان مقاطع مختلف (حتی دبستان) میخواهند گلایه داشتند ولی عده ای دیگر که تمایل دارند بیشتر وقت دانش آموز یا صرف شرکت در کلاس در مدرسه باشد و یا در منزل مشغول به نوشتن تکالیف و مرور درس باشند با این مساله مشکلی نداشتند.

۵- امکانات و برنامه‌های جانبی

امکانات و برنامه‌های جانبی

دولتی: مدارس دولتی اکثرا دارای امکانات محدود می باشد و با توجه به اینکه هزینه های آن را دولت پوشش می دهد بعضا ممکن است دارای یک سری کمبودها باشد. مثلا امکان دارد ساختمان برخی از مدارس دولتی نیاز به بازسازی داشته باشد و یا امکانات رفاهی-تفریحی دانش آموزان محدود باشد. ولی با توجه به هزینه ثبت نام بسیار پایین تر آنها بسیاری از خانواده ترجیح میدهند به جای ثبت نام فرزند خود در مدارس غیر انتفاعی، کودکان خود را در مدارس دولتی ثبت نام نموده و ما به التفاوت هزینه ثبت نام را صرف سایر کلاس های آموزشی در خارج از مدرسه برای یادگیری زبان دوم و یا ورزش دیگری بصورت تخصصی نمایند.

غیرانتفاعی: هر یک از مدارس غیر انتفاعی دارای امکانات رفاهی، آموزشی، ورزشی متفاوتی می باشد. برخی مدارس دارای سالن های ورزشی چند منظوره برای برگزاری زنگ ورزش بصورت حرفه ای هستند. برخی دیگر از مدارس با مراکز ورزشی قرارداد سالیانه دارند و بصورت ثابت و پیوسته از امکانات آنها استفاده می نمایند. برخی مدارس غیر انتفاعی دارای امکانات آموزشی به روز مانند تخته هوشمند می باشند و برخی دیگر نیز شرایط آموزش زبان دوم و یا یک ساز موسیقی را در مدرسه خود برای دانش آموزان فراهم می نمایند.

۶- ناهار و تغذیه

دولتی: مدارس دولتی در صورت تامین مواد خوراکی توسط دولت مانند ارائه شیر دولتی به دانش آموزان و … از دانش آموزان پذیرایی خواهند نمود و در غیر اینصورت میان وعده ای برای دانش آموزان خود در نظر نگرفته اند. با توجه به ساعت فعالیت این مدارس نیز، زمان ناهار دانش اموزان در منزل حضور داشته و نیازی به ئرداختن به موضوع ناهار در این مدارس نمی باشد.

غیرانتفاعی: مدارس غیر انتفاعی برنامه تغذیه خود را در زمان ثبت نام به اولیا ارائه نموده و در ازای آن هزینه جدا گانه برای آن دریافت مینمایند. برننامه تغذیه میتواند شامل: صبحانه، میان وعده، ناهار و … باشد

۷- اندازه کلاس و تعداد دانش‌آموزان

اندازه کلاس و تعداد دانش‌آموزان

دولتی: نکته مهم دیگری که باید به آن اشاره کرد تعداد دانش آموزان در یک کلاس می باشد. با توجه به اینکه دانش آموزان برای ثبت نام در مدرسه دولتی باید ساکن همان محدوده باشند و در هر محدوده 1 و یا حداکثر 2 مدرسه وجود دارد، امکان انتخاب مدرسه برای اولیا بسیار محدود است و مدارس نیز باید دانش آموزان محدوده خود را ثبت نام نمایند. با توجه به افزایش روز افزون تعداد واحدهای مسکونی در هر منطقه و ثابت ماندن نسبی تعداد مدارس در مناطق مختلف تعداد دانش آموزان ثبت نامی در مدارس رو به افزایش است و بعضا گزارش شده که بیش از 30 دانش آموز و حتی تا 40 دانش آموز در یک کلاس حضور داشته اند که جدای مباحث بهداشتی، تاثیر مستقیم بر روی روند یادگیری دانش آموزان نیز دارد.

غیرانتفاعی: در مدارس غیر انتفاعی با توجه به تعداد ثبت نام محدود این مساله در وضعیت بهتری قرار گرفته و کمتر اولیایی از تعداد حضور بیش از حد دانش آموز در یک کلاس گلایه داشته اند.

۸- محیط مدرسه

با توجه به حساسیت این موضوع به صورت کلی در مورد آن بررسی صورت گرفته و نیاز است که اولیا محترم حتما قبل از ثبت نام فرزند خود مراجعه ای به مدرسه مدنظر خود داشته باشند.

دولتی: در مدارس دولتی با توجه به عدم وجود گزینش در زمان ثبت نام دانش آموز، میتوان بیان کرد که از هر طیفی از جامعه در کلاس فرزند شما حضور خواهند داشت.

غیرانتفاعی: برخی از مدارس غیر انتفاعی دارای یک سری چهارچوب از پیش تعریف شده می باشند که ممکن است با فرهنگ خانواده شما سازگار و یا در تضاد باشد که در جلسات گزینش آنها را مطرح خواهند نمود.

۹- محدودیت انتخاب

دولتی: همان طور که بالاتر به آن اشاره شد، اولیا محترم فقط امکان ثبت نام فرزند خود در مدرسه نزدیک محل سکونت خود را دارند و در زمان ئیش ثبت نام اولین سوالی که از شما پرسیده می شود، آدرس محل سکونت است و در زمان ثبت نام نیز کپی سند و یا اجاره نامه شما می بایست در اختیار مدرسه قرارداده شود.

غیرانتفاعی: برای ثبت نام در مدارس غیر انتفاعی محدودیت جغرافیایی برای نزدیکی به منزل وجود نداشته و فقط برخی از مدارس با توجه به تعریف یک سری چهارچوب و برخی محدودیت ها و طی یک و یا چند جلسه گزینش اعلام خواهند نمود که امکان ثبت نام فرزند شما فراهم میباشد یا خیر.

سخن آخر

در این مقاله سعی شد تا شما را با برخی تفاوت های میان مدارس دولتی و غیرانتفاعی آشنا نماییم. در پایان لازم به ذکر است که برای انتخاب مدرسه برای فرزند خود میبایست چندین مدرسه را که در محدوده محل زندگی خود می باشد را زیر نظر داشته باشید و به آنها مراجعه نمایید و علاوه بر آشنا شدن با کادر مدارس، با اولیا دانش آموزان آنها مشورت نمایید و در نهایت تصمیم خود را جهت ثبت نام فرزند خود در مدرسه مدنظر قطعی نمایید.

ما در آقای تدریس بهترین مدرسین را جهت تدریس بصورت حضوری و آنلاین (غیر حضوری) به شما معرفی می‌نماییم.

مدرس فیزیک و ریاضی مصطفی پاک نیا
مدرس فیزیک و ریاضی مصطفی پاک نیا
مدرس ریاضی شهریار صادق
مدرس ریاضی شهریار صادق
مدرس شیمی امیر فرهادی
مدرس شیمی امیر فرهادی
مدرس فیزیک کمال شیخی
مدرس فیزیک کمال شیخی
مدرس ریاضی حسین سلطانی
مدرس ریاضی حسین سلطانی
مدرس ریاضی سجاد الفتیان
مدرس ریاضی سجاد الفتیان
مدرس ریاضی محسن تقوی
مدرس ریاضی محسن تقوی
مدرس فیزیک و ریاضی هستی صیدوند
مدرس فیزیک و ریاضی هستی صیدوند
مدرس فیزیک رشاد براتی
مدرس فیزیک رشاد براتی
مدرس ریاضی رضا چراغی
مدرس ریاضی رضا چراغی
مدرس ابتدایی و ریاضی ندا ظاهری
مدرس ابتدایی و ریاضی ندا ظاهری
مدرس ریاضی مرضیه محمددخت
مدرس ریاضی مرضیه محمددخت
مدرس فیزیک معین مشایخی
مدرس فیزیک معین مشایخی
مدرس فیزیک و ریاضی محمدحسین علی آقاجانی
مدرس فیزیک و ریاضی محمدحسین علی آقاجانی
مدرس ریاضی محمدرضا امیری
مدرس ریاضی محمدرضا امیری
مدرس شیمی محمدرضا استادرحیم
مدرس شیمی محمدرضا استادرحیم
مدرس شیمی داریوش آموزگاران
مدرس شیمی داریوش آموزگاران
مدرس شیمی محبوبه قدمی
مدرس شیمی محبوبه قدمی
مدرس فیزیک فاطمه حفیظی
مدرس فیزیک فاطمه حفیظی
مدرس فیزیک محمد باغبان
مدرس فیزیک محمد باغبان
مجله آقای تدریس
افزایش بازدهی مطالعه
افزایش بازدهی مطالعه; چگونه بهتر درس بخوانیم؟
تاثیر-معدل-در-کنکور
تاثیر معدل در کنکور
مطالعه-با-تکنیک-پومودورو
تکنیک پومودورو برای درس خواندن
دوره-آموزشی-یا-معلم-خصوصی
خرید دوره آموزشی بهتر است یا گرفتن معلم خصوصی
تدریس-خصوصی-ارزان
تدریس خصوصی ارزان (راهکارهای کاهش هزینه‌های کلاس‌های خصوصی)
مقایسه تدریس خصوصی بصورت حضوری و آنلاین
مقایسه تدریس خصوصی حضوری و آنلاین
مدرسه-دولتی-یا-غیرانتفاعی
9 تفاوت اصلی بین مدارس دولتی و غیرانتفاعی
بهترین-نرم‌افزار-کلاس-آنلاین
روش‌های برگزاری کلاس آنلاین
10-تکنیک-برای-بهتر-درس-خواندن
10 تکنیک برای بهتر درس خواندن
هزینه-تدریس-خصوصی
هزینه تدریس خصوصی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *